بوستان هنر
بوستان هنر
مقالات - تصاویر و مطالب هنری وعلمی
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 ارديبهشت 1390برچسب:قلم , جوهر , مركب, توسط رسول صابر خطیبی |

  

 هنر نوشتن یکی از مهمترین عوامل پیشرفت تمدن به شمار می رود .  « نوشتن انسان را قادر می سازد که افکار و اندیشه ها و اعمال خود را یادداشت کند . »  امّا قبل از اختراع قلم به شکل فعلی آن ، تعداد زیادی ابزارنوشتن وجود داشته است .

      مثلاً انسان اولّیه سنگ چخماق نوک تیز را برای ترسیم تصاویر روی دیواره ی غارها به کار می برد . وی گاهی نیز انگشت خود را در شیره ی گیاهان یا خون حیوانات فرو برده ، آن را به جای قلم به کار می برد . بعدها ، از کلوخ و گچ استفاده کرد . چینی ها حروف خود را با قلمی از پشم نرم شتر نقاشی می کردند . 

 

        ممکن است قلم های اوّلیه توسط مصریان درست شده باشد .آنان یک قطعه مس را که شبیه به سر قلم های فولادی امروزی است ، انتهای یک ساقه ی تو خالی می بستند .

        اوّلین نوشته ی خطی را یونانی ها در حدود چهار هزار سال پیش به وجود آوردند و برای این کار قلمی را که از فلز یا استخوان یا عاج ساخته شده بود به کار بردند ، و با آن روی لوحه هایی که موم اندود شده بود ، می نوشتند. بعدها قلمی از ساقه ی مُجَوف نباتات ساخته شد که نوک آن فاق داشت و آن را در نوعی جوهر فرو می بردند و برای نوشتن روی پاپیروس به کار می بردند .

     هنگامی که در قرون وسطی کاغذ به بازار آمد ، پر ، دم ، یا بال غاز ، کلاغ ، یا قو را به جای قلم مصرف می کردند و به طوری که اشاره شد نوک تیز آن را با یک شکاف یا فاق می ساختند تا مُرکّب از لای آن بر روی کاغذ جاری شود .با آن که قلم پر دوام زیادی ندارد ، با وجود این به مدّت هزاران سال آلت نوشتن انسان به شمار می رفت . قلم های فولادی در انگلستان در اوایل سال 1780ساخته شد ، ولی تا 40 سال بعد متداول نشد .

     اوّلین خود نویس را در آمریکا در سال 1880 ساختند . قلم خود نویس را معمولاً از طلای 4 عیار می سازند و نوک آن از دو فلز صاف و سخت ساخته می شود که با آنها قلم به راحتی و بدون خراش می نویسد . در داخل خود ، محفظه ای دارد که جوهر را نگه می دارد و معمولاً از پلاستیک یا لاستیک سخت ساخته می شود .

     قلم های نوک مدور اختراع قرن بیستم هستند . نوک آن ها گوی ظریفی دارد که از کرم فولاد به قطر 125 اینچ ساخته شده است . این گوی در محفظه ی کوچکی قرار گرفته و چون بر روی کاغذ کشیده می شود ، خود به خود می تواند بگردد. این سر قلم جوهر را از مخزن داخل قلم اخذ می کند .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.